Kajaani UT Mix vianhaku

Kajaani UT Mix, tuo legendaarinen suomalainen 80-luvun äänipöytä, on loistava silloin kun se toimii. Nyt ei ole sellainen hetki. :/ Kaikki kanavat menivät pimeäksi ja Master-lohkon keltaiset LIMITER-ledit alkoivat vilkkua villinä. Jos tämä olisi joku satasen Behringer, niin laite olisi tätä kirjoittaessani vapaassa pudotuksessa kierrätysaseman elektroniikkaromun sekaan. Kajaania ei kuitenkaan hylätä!

Aloitin vianhaun irrottamalla kaikki kanavalohkot irti. Jäljelle jäi pelkkä virtalähdemoduuli.

  1. Sulakkeet: OK.
  2. Kondensaattorit: OK – luulisin.
  3. Diodit: OK – ainakin pikaisesti yleismittarilla tarkastettuna.
  4. Vastukset: pienet vastukset vaikuttivat ehjiltä. Yksi 1W vastus näytti epäilyttävältä. En osannut tulkita sen nimellistä resistanssia, eikä vastuksesta löytynyt tietoa googlauksella. Irrotin siitä toisen jalan ja mittasin resistanssiksi 7,3 Ohm. Vastuksessa lukee ”220”. Toivottavasti se ei ole nimellinen arvo.
  5. Lähtöjännitteet:
    +15 V – OK
    -15 V – OK
    48 V phantom – OK
    88 VAC – OK

En tiedä, mihin 88 VAC:tä tarvitaan. Se tulee suoraan rengassydänmuuntajalta sulakkeen läpi moninapaliittimeen, joka liitetään kiinni kanavalohkojen alla olevan suureen piirilevyyn. Etuasteet eivät sitä tarvitse. Ehkä sitä on tarvittu äänipöydän muihin toimintoihin – tämä kun on radioasemakäyttöön suunniteltu pöytä.

Kytkin yhden kanavalohkon paikoilleen ja tein tällaisen testijärjestelyn:

  1. Tabletista taajuusgeneraattori DI-boksiin.
  2. DI-boksi kanavan mikrofonisisääntuloon.
  3. Phantom päälle.
  4. Oskilloskooppi kiinni kanavan send-lähtöön.
  5. Ja eiku mittaamaan.

Kuvallinen esitys edellisestä näyttää tältä:

Tabletin taajuusgeneraattorilla voi säätää sormea liu’uttamalla taajuutta.

 

Oskilloskooppi kiinni balansoituun send-liittimeen.

 

Mitattu signaali näkyy skoopin ruudulla tällä tavalla.

 

Yleisnäkymä mittausjärjestelyistä – käänsin miksauspöydän kyljelleen, niin kanavalohkoon oli helpompi päästä käsiksi.

 

Mittausten tulos: potilas on täysin terve. Signaali tulee kanavalohkon läpi täydellisen virheettömänä. Myös EQ toimii juuri niin kuin pitää. Portaaton hipass-säätö on nimellisesti 0-320 Hz. Skoopin kanssa mitattuna tuo pitää tarkalleen paikkansa. Alle 50 Hz on vähän epämääräinen, ehkä potentiometrin vanhuuden takia, mutta sitä ylempänä säätö toimii tarkasti. Keskialueen ja treblen säädöt toimivat täydellisesti. EQ:n ohitusasennossa signaali voimistuu n. 1 dB  – eli OK. Korvakuulolta huomaa, että EQ:n ohittaminen vähentää pohjakohinaa useita desibelejä.

Tarkastin kanavalohkon opareiden V+-jännitteet. NE5534-opareilla 11,6 – 12,0 V eli OK. Kahden 4-kanavaisen oparin V+ on 13,4 V eli varmaan OK (kun en tiedä nimellistä arvoa).  Phanton-jännite XLR-liittimestä mitattuna on 47,5 V eli OK.

Kanavien tarkastus

Testasin seuraavaksi, että kanavien slotit ovat kunnossa toimivaksi varmistetulla kanavalohkolla. Kaikki toimivat OK.

Tämän jälkeen testasin jokaisen kanavan yksinään. Kaikki OK.

Nyt kasasin kanavat 1-8 paikoilleen. Jätin master-lohkon, kuulokevahvistinlohkon ja apulohkon (jolle en ole keksinyt nimeä) pois. Taas kanavien testaus: toimii edelleen, mutta nyt testisignaali ei ole vahvistettuna enää virheettömän puhdasta siniaaltoa kuten yksittäin testattuna, vaan mukana on pientä verkkohurinaa.

Käytännön testi kaksi kanavaa kerrallaan: kytkin sopivasti vieressä olevan Korg M1R-synamoduulin stereona sisään XLR-tuloihin ja ulos balansoidusta insert-lähdöstä A/D-muuntimen kautta RME UFX2 -äänikortille. Toimii edelleen! Verkkohurina on kuitenkin hieman häiritsevää virtalähdett lähimpänä olevissa kanavissa. Pitää tehdä asialle jotain…

Pulu Studion Kajaani UT Mix riisuttuna mallina

 

Virtalähde, johon on upotettu kuulokeliitäntä ja talback-mikrofonin sisääntulo