Työskentele tehokkaammin studiossa

Studiossa aika on rahaa, joten siellä kannattaa olla tehokas (paitsi jos rahaa on ja sitä pitää myös käyttää).  Oletetaan nyt kuitenkin, että tarkoituksena on saada biisit purkkiin ilman turhaa varkaamista. Tässä kokemusperäisiä vinkkejä bändeille studiotyöskentelyn tehostamiseen.

Äänitteen tarkoitus

Onko tarkoitus tehdä keikkademo vai julkaista biisit virallisesti? Keikkademoa ei kannata hieroa liikaa – riittää, että siitä käy ilmi bändin tyyli ja live-soittamisen taidot. Keikkademoon on turha laittaa kymmeniä taustalauluja ym. yksityiskohtia; todennäköisesti kukaan tapahtumanjärjestäjä ei ehdi niitä kuunnella ja jos ehtii, niin ei niistä välitä.

Sen sijaan virallista julkaisua kannattaa hioa enemmän. Oli jakelukanava Youtube, Spotify tai radiokanavat, niin puolivillaista tuotosta ei kannata lähteä levittämään. Maailma on täynnä keskitasoisia bändejä, joten valitettavasti ei-niin-hyvä biisi tai biisin versio hukkuu loputtomaan massaan. Jotta kappale lähtee leviämään kaveripiirin ulkopuolelle, kannattaa panostaa sekä sävellyksen että teknisen toteutuksen laatuun.

Budjetti

Kun tiedetään äänitteen käyttötarkoitus, voidaan miettiä tarvittavaa budjettia.

Pienellä budjetilla on mahdollista tehdä hyvää jälkeä – monet indiebändit ovat tehneet levynsä naurettavan pienillä budjeteilla.  Naurettavia ovat toisaalta myös monikansallisten levy-yhtiöiden tähtiartisten budjetit. Niiden kanssa on meidän pitää kuitenkin suosiosta kilpailla, koska bändeille ei jaeta säälipisteitä tuotantobudjetin pienuuden perusteella.

Tulkaa studioon hyvin valmistautuneena.

Äänitä bänditreenit ja kuuntele omaa soittoasi/lauluasi. Kuuntele omaa suoritusta kriittisin korvin ja etsi parannettavia asioita. Monet bändit tulevat studioon ilman riittävää valmistautumista. Yleensä biisien rakenne osataan, sovitukset ovat jääneet puolitiehen, eikä soittokaan ole riittävän tarkkaa.  Asiaan auttaa esituotanto. Se tarkoittaa biisien sovitusten, soundien ja soundien kokeilemista ennen studioon saapumista. Esituotannossa syntyneen demon voi sitten antaa studion äänittäjälle/tuottajalle, jolloin hän saa vahvan idean siitä, mitä bändi on tekemässä.

Organisoitukaa!

Toimittakaa äänittäjälle/tuottajalle kappaleiden rakenteet, soinnut ja sanat. Tämä nopeuttaa päälleäänityksiä ja säästää aikaa.

Älä murehdi ajan kulumista

Jos olet valmistautunut äänityksiin, ei budjetissa pysymisestä tarvitse olla huolissaan. Mitä enemmän teet äänityksiä, sitä paremmin osaat arvioida ajankäyttöä. Jos kappaleessa on kohta, johon ei ole vielä valmista ideaa, niin jätä kohta hautumaan ja siirry sillä aikaa eteenpäin.

Tee heti valmista kamaa

”Tämä on vasta lähtösoundi, mietitään sitten miksatessa että mitä siitä tehdään.”

Biisiin epäsopivaa soundia ei saa EQ:lla ruuvattua hyväksi. Kriittisin hetki studiossa on kamojen pystytys. Bändi on yleensä kärsimätön äänitysten aloittamisessa, eikä jaksaisi keskittyä rumpujen virittämiseen, vahvistimien asetusten säätöön ja mikityksiin. Tässä vaiheessa kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen. Kun lähtösoundit on saatu kohdalleen, niin miksaaminen sujuu joutuisammin ja lopputuloksesta tulee muutenkin parempi.

Hyvän lähtösoundin etsiminen on studiotyöskentelyn tärkein työvaihe.

Varustaudu

Tuhansien eurojen mikrofonit ja etuaseteet eivät tee huonosta soittimesta hyvänkuuloista, joten jos itselläsi ei ole esim. riittävän laadukasta ranskantorvea, niin lainaa sellainen joltain rikkaalta kaveriltasi.

Soita oikein!

Kaiken voi nykyään korjata editoimalla. Kyse on vain käytettävästä ajasta.
Oikein soitettu kuulostaa aina paremmalta kuin hiirellä korjailtu raita.

Lopuksi

Jos osaat biisit, niin studiosessiota ei tarvitse jännittää. Treenaa biisit kunnolla ja yllätä äänittäjä soittamalla omat osuudet ykkösellä purkkiin. 🙂